مجموعه وبینارهای مدرسه و کرونا

با شروع فراگیری جهانی بیماری کووید-۱۹ و تعطیلات طولانی مدت مدارس در اکثر کشورها، چالش مواجه با آموزش مجازی در لایههای مختلف، از حوزه سیاستگذاری و تنظیمگری گرفته تا نحوه فعالیت مدارس و دانش آموزان در این عرصه توجه صاحب نظران و پژوهشگران را به خود جلب کرده و نظام جهانی فعالیتهای خود را در حوزه تعلیم و تربیت در زمینه فضای مجازی کاملتر کرده است.
میز آموزش مجازی خانه نوآوری تعلیم و تربیت با هدف حل مسائل این عرصه در لایههای مختلف از جمله سیاستگذاری و کمک به نهادهای مختلف در زمینههای پژوهشی تشکیل شده است. ما برای آشنایی فعالان تعلیم و تربیت با مسائل آموزش مجازی در لایههای مختلف، مجموعه وبینارهای «مدرسه و کرونا» را با حضور چند تن از فعالان و صاحب نظران این حوزه برگزار کردهایم.
وبینار اول: کرونا و آموزش مجازی در جهان
در وبینار اول گفتگویی با جناب آقای سید احمد رحیمی داشتهایم. ایشان دانشجوی دکتری نظامهای آموزشی و تکنولوژیهای یادگیری در دانشگاه ایالتی فلوریدای آمریکا هستند. ما از آقای رحیمی درباره عملکرد کشورهای مختلف در دوران کرونا از جمله آمریکا در زمینه آموزش مجازی پرسیدهایم و به چالشهای مختلف معلمها و مدارس در این زمینه مانند نحوه ارزشیابی پرداختهایم. ایشان همچنین از تجربه گروهشان در تولید «بسته کمکهای اولیه تدریس اورژانسی از راه دور در دوران شیوع ویروس کرونا» برایمان گفتهاند.
وبینار دوم: کسب و کارهای آموزش مجازی در ایام کرونا
ابزارهای تخصصی متنوعی برای پشتیبانی از آموزش مجازی وجود دارد که کارکردهایی متناسب با نیاز حرفهای این حوزه دارد. سیستمهای مدیریت کلاس، سیستمهای مدیریت آموزش، سامانههای برگزاری کلاس آنلاین، سامانههای ارزشیابی برخط، ابزارهای یادگیری مبتنی بر بازی، ابزارهای یادگیری مبتنی بر شبیهسازی، ابزارهای تولید محتوا و مخازن محتوای آموزشی برخی از این ابزارها هستند.
اگر شما هم از ابزارها و اپلیکیشنهای حوزه آموزش مجازی استفاده میکنید و سوالاتی در زمینههای مختلف این ابزارها و کسب و کار آنها دارید، حتما ویدئوی دومین وبینار گفتگوی ما با جناب آقای نوید طبسی را مشاهده کنید. ایشان مدیر عامل شرکت همراه افزار دایا هستند و اپلیکیشن دایاموز جهت ارتباط مدرسه با اولیا از محصولات این شرکت میباشد.
وبینار سوم: گذار در بحران؛ تعلیم و تربیت در گذار به دوران پساکرونا
نظام تعلیم و تربیت سالها است که درگیر یک بحران در ایفای ماموریت خود، در تربیت فرزندانمان، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز و آینده است و این بحران تا این نظام به نظامی برتر و مطلوب تحول نیابد که بتواند این ماموریت را به نحو مطلوب ایفا کند، ادامه خواهد داشت. اما در میانه راه، بحران دیگری نیز گریبانگیر این نظام شد؛ بحران کرونا! علیرغم تمام دشواریها و مشکلاتی که در بحران کرونا و تعطیلیهای آن ایجاد شده و احتمالا تا حداقل سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، به نظر میرسد میشود این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. تغییراتی که ناخواسته در نظام برنامه درسی رسمی ایجاد شده، میتواند بخشی از پابندیهای قبلی نظام صنعتی را از پای نظام باز کند، و چابکتر و انعطاف پذیرتر عمل کند. اتفاقی که باعث میشود یک نظام میانی و گذار تعلیم و تربیت، در این شرایط بحران محقق شود. این نظام گذار، یک پله از نظام صنعتی گذشته فاصله گرفته و به اندازه یک گام موثر به نظام برتر نزدیک میشود.
جناب آقای اردوان مجیدی، نویسنده کتاب «نظام برتر، آینده آموزش و آموزش آینده» (1380) و مبدع رویکرد مدرسهای حکمت، در کتاب «گذار در بحران؛ تعلیم و تربیت در گذار به سمت نظام برتر» که تدوین آن تقریبا به پایان رسیده و ان شاء الله به زودی منتشر میشود، تحولات را مورد تحلیل قرار داده و معماری نظامِ گذار را تبیین کرده است. در گفتگویمان با ایشان در وبینار سوم، ضمن اشارهای اجمالی به ابعاد مسئله، به محورهای تحول معماری نظام تعلیم و تربیت و نیز برخی از مشخصههای معماری گذار پرداخته شده است.
وبینار چهارم: سیاستهای آموزش و پرورش در ایام کرونا، بایدها و نبایدها
در ایام تعطیلی مدارس کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش مواضعی را اتخاذ کرده و تصمیماتی را گرفته که مورد توجه و نقد صاحبنظران و جامعه فعالان آموزشی کشور قرار گرفته است. روند فعلی آموزش مجازی که با رویکرد انحصارگرایی همراه است، آثار مخربی در آینده برای نظام آموزشی کشور به همراه دارد. البته میتوان با اتخاذ تصمیمهای مناسب این تهدید را به فرصت ویژهای برای زیستبوم آموزش مجازی در کشور تبدیل کرد.
چهارمین وبینار ما با حضور جناب آقای محمد آزین برگزار شد. ایشان دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان، بنیانگذار خانه نوآوری تعلیم و تربیت و مدیر مدرسه سراج هستند. در این وبینار با ایشان درباره سیاستهای آموزش و پرورش در ایام کرونا و بایدها و نبایدهای آن گفتوگو کردهایم.
وبینار پنجم: تجربه زیسته یک مدرسه در ایام کرونا
وقوع تعطیلات مدارس بر اثر شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، به ظاهر تهدیدی برای فرآیند آموزش بوده و مواجهه مدارس با آن نیازمند تغییر شیوهها و بسترهای آموزش سنتی است. در این ایام، مدارس، معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها با چالشهای گوناگونی مواجه بودهاند. اما در عین حال مدارسی توانستهاند تهدیدات بوجود آمده را به فرصت تبدیل کنند.
به همین خاطر برای آشنایی با نحوه فعالیتها و تجارب یک مدرسه در این ایام به سراغ جناب آقای محمد حسین راحمی، مسئول واحد پژوهش و توسعه مجتمع آموزشی فائزون رفتهایم و از ایشان درباره مسائلی که در این ایام برایشان در این دبیرستان پیش آمده و نحوه مواجهه با آنها پرسیدهایم.